Theaterbattle

Marijn Vissers is de oprichter van Theaterbattle. In 2006 is hij gestart met twee groepen te Amsterdam oost en Amsterdam West met een wekelijkse cursus improvisatie theater voor jongeren, resulterend in een theaterbattle tussen de jongeren van Amsterdam-West tegen Amsterdam-Oost /Watergraafsmeer in het Commedy Ttheater op de Nes te Amsterdam.

In het theaterseizoen 2007-2008 start theaterbattle in Amsterdam -Oost-West-Noord-Centrum en Amsterdam-Zuidoost. En in de steden Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Den Bosch. In deze workshops leren de jongeren via spel en plezier:

  • Samenwerken
  • Sociale vaardigheden
  • Zich zelf durven en kunnen presenteren

Ze leren dit op een onopvallende manier. Alle spelvormen die ze oefenen geven vooral plezier. Hierdoor worden de blokkades die ze ervaren in het dagelijkse leven hanteerbaar gemaakt. Het uiteindelijke doel voor de jongeren is het optreden op scholen Theater en buurtcentra.

Fotostrip Jongeren

Improvisatie op Scholen

Improphondo geeft workshops op allerlei scholen. R.O.C, VMBO,VWO, MBO, universiteit, praktijkscholen etc. Tijdens deze workshops wordt er op een zelfde manier gewerkt. Improphondo wordt vaak ingehuurd in het kader van CKV. Deze workshops kunnen eindigen in een presentatie. In de praktijk blijkt dat de verlegen leerling op de voorgrond durft te komen en de stoere leerling leert samenwerken. Zonder het belerende vingertje!!

Tijdens een eenmalige workshop geeft het de kinderen, tieners, jongeren deze ervaring. Bij een les cyclus zal het meer beklijven en zal er ook een gedragsverandering ontstaan t.o.v elkaar.  Tijdens de lessen wordt vooral gekeken naar wat goed ging. Als je datgene verstekt wat goed gaat slijt de slechte gewoonte.

Improphondo heeft les geven in Zuid-Afrika, Letland, Kazakstan, Armenië. En natuurlijk op tal van bedrijven, scholen en instellingen in Nederland. Op scholen kan tevens gewerkt worden met een combinatie van Neuro Linguïstisch Programmeren, Transactionele Analyse en improvisatietechnieken.

Dit is een samenwerkingsverband van Marijn Visserse met Jacqueline Pot .

School is een belangrijke plaats waar leerlingen kennis vergaren en leren denken.
Leren toepassen van kennis en wijs worden met betrekking tot sociale verhoudingen, zoals samenwerken en je plek innemen

Doel

  • Verhogen van de sociale en emotionele vaardigheden
  • Vergroten van eigenwaarde
  • Assertief kunnen zijn
  • Speelplezier

Werkvorm
Door spel en inspirerende games komen thema’s als samenwerken, het gebruik van lichaamstaal en communicatie aan de orde. We slaan een brug tussen het samenwerken op het speelvlak en samenwerken in het echte leven. Inhoud: De concrete inhoud van het programma kunnen we afstemmen op uw vraag. Wij maken trainingen over specifieke thema’s zoals pesten, verschillend mogen zijn, normen-waarden en seksualiteit.

  • Neuro linguïstisch programmeren(NLP) - Doelgericht en bewust gebruik maken van je zintuigen, je fysieke houding en je taalgebruik.
  • Transactionele analyse (TA)

Je hebt keuzemogelijkheden in hoe je je gedraagt naar jezelf en een ander. Welke keuze maak jij voor jezelf? Lees hier een aanbevelingsbrief m.b.t. improvisatietoneel op het MBO.

Fotostrip Kinderen

Improvisatie voor en met kinderen

Kinderen kunnen als geen ander improviseren. Kinderen hebben nog de onbevangenheid om hun fantasie te laten stromen. Deze fantasie is een bron van informatie voor het theater.

Verhaalvertellingen

Improphondo vertelt verschillende soorten verhalen. Soms bestaande sprookjes, verhalen over verschillende culturen, maar ook geïmproviseerde verhalen. De ideeën van kinderen zijn de inspiratiebron. Verhalen worden voor en met kinderen gemaakt. Kinderen worden geprikkeld met woord en spel om mee te denken. Hun suggesties worden verwerkt en beetje bij beetje gaan de kinderen dit verder afmaken.  Marijn Vissers is een groot liefhebber van improviseren met kinderen en jongeren.